Kasım ve Aralık 2011 Aylarına ait TBMM tutanaklarını tarayarak, TBMM’de Türk Telekom’la ilgili olarak yapılan konuÅŸmaları çıkardık. AÅŸağıda bilginize sunuyoruz.
24. Dönem 2. Yasama Yılı 15. BirleÅŸim 02/Kasım /2011 ÇarÅŸamba
VELİ AÄžBABA (Malatya) - Hükûmet, Tekelin alkollü içecekler bölümünü 2003 yılında 292 milyon dolara sattı, aynı ÅŸirket bu yıl 2,1 milyar dolara satıldı. Yani ülkemiz, halkımız tam 10 kat zarar etti, 2 milyar dolar zarar etti. Kim kâr etti deÄŸerli arkadaÅŸlar? Kimin kâr ettiÄŸini de hepiniz çok yakından biliyorsunuz.
Tekelin sadece alkollü bölümü deÄŸil, sigara bölümü de aynı ÅŸekilde çok komik rakamlara satıldı, birilerine peÅŸkeÅŸ çekildi. Tekeli "Babalar gibi satarım." diyen o dönemin Maliye Bakanı hem babalar gibi Tekeli sattı hem de oÄŸluna babalık yapıp bir firmaya daha çok mısır satılmasını saÄŸladı.
ÇaÄŸdaÅŸ ülkelerde özelleÅŸtirmenin amacı, istihdamı, ekonomik verimliliÄŸi artırmak ve fiyatları düÅŸürmektir. Oysa AKP dönemindeki hiçbir özelleÅŸtirme bu ÅŸartları yerine getirmemiÅŸtir. Binlerce kiÅŸi özelleÅŸtirme nedeniyle ekmeÄŸinden olmuÅŸ, iÅŸsiz kalmıştır. Bunun en güzel örneÄŸi, yine AKP'nin ballandıra ballandıra anlattığı, cumhuriyet tarihinin en büyük özelleÅŸtirmesi olarak reklam ettiÄŸi Telekom özelleÅŸtirmesidir. AKP iktidara geldiÄŸinde Türk Telekomda 61 bin kiÅŸi çalışırken, Telekomda çalışan sayısı 2010 itibarıyla 25 bine düÅŸmüÅŸtür. Hükûmet yeni yatırım için deÄŸil, dış ülkelere borç ödemek için insanları iÅŸsiz, aç ve sefil bırakmıştır. ÖzelleÅŸtirme sonucunda yüzlerce yuva yıkılmıştır.
Peki, bu özelleÅŸtirmelerin sonucunda ne oldu? Piyasada rekabet mi oluÅŸtu? Fiyatlar mı düÅŸtü? İstihdam mı arttı? Hayır, sadece halka ait olan kârlar Hariri'ye gitti, Teksas'a gitti, İngiltere'ye gitti. Daha önce özelleÅŸtirme yapılırken deÄŸerlendirme raporları açıklanıyordu,
LÜTFÜ TÜRKKAN (Kocaeli-MHP) Bir de daha önce Türkiye'nin can damarı sayılan önemli kuruluÅŸlardan özellikle Telekom'un sayın İktidarla yakın iliÅŸkide olan bir ÅŸirkete satılmasından sonra bu ÅŸirketin aldığı Telekom ÅŸirketi de bu kapsamda Garanti Fonu tarafından riskleri üstlenilmiÅŸ midir? Zira, bu fonun içerisinde Türkiye'nin de binde 48 oranında, 8,1 milyon dolar civarında bir ortaklığı var. Türkiye hem satıp hem de politik risklere karşı bunları garanti altına almış mıdır?
24. Dönem 2. Yasama Yılı 23. BirleÅŸim 24/Kasım /2011 PerÅŸembe
CHP GRUBU ADINA AYŞE NEDRET AKOVA (Balıkesir) -
GeçmiÅŸe baktığımızda, ülkemize gelen yabancı sermaye yatırımları yeni baÅŸtan bir sanayi sektörüne yatırım yapmak için deÄŸil, var olan bir kuruluÅŸu almak için olmuÅŸtur. Ya bir bankamız satılmıştır ya bir önemli kamu kuruluÅŸumuz satılmıştır ya da Türk Telekom gibi önemli bir kamu kuruluÅŸumuz altı yıllık toplam ciro deÄŸerine satılmıştır. Önemli olan, yabancı yatırımın ülkemize yeni bir teknoloji getirmesi, yeni bir fabrika kurması, sıfırdan ülkemizde katma deÄŸer yaratmasıdır. Åžimdi ülkemizde yabancı sermaye yatırımlarına garanti saÄŸlamak için Çok Taraflı Yatırım Garanti KuruluÅŸu SözleÅŸmesi'nin maddelerinde deÄŸiÅŸiklik yapılması için kanun tasarısı gündemimizde.
MHP GRUBU ADINA LÜTFÜ TÜRKKAN (Kocaeli)
Politik risklerin bu kadar çok olduÄŸu bir bölgede kalkıp Türkiye'de yatırım yapacak yabancı bulamazsınız. Kimi bulursunuz bilir misiniz? Ancak Telekom'u verdiÄŸiniz Hariri ailesi gibi bir dost aileyi bulursunuz, bir devletin deÄŸerini peÅŸkeÅŸ çekersiniz. Onun ismi yatırım olmaz, o baÅŸka bir ÅŸey. Yatırım, doÄŸrudan yatırımla ifade edilebilir. Türkiye'de hiç duydunuz mu siz; gelmiÅŸ arazi almış, efendime söyleyelim, makinelerini getirmiÅŸ, istihdam yaratacak? Hayır. Ancak Åžeker Kanunu'nda olduÄŸu gibi, Cargill'i Türkiye'deki bir yabancı ÅŸirketle ortak yapıp niÅŸasta bazlı ÅŸeker konusunda Türk insanını zehirleyen, Türk insanının ömrünü kısaltan, dünyada kullanılmayan bu maddenin Türkiye'de daha çok kullanılmasını temin eden yatırımların önünü açarsınız. BaÅŸka türlü Türkiye yatırımın olduÄŸu bir ülke olmaktan çıkar.
AKP Adına NURETTİN CANİKLİ (Giresun) - Hepsini veriyorum.
6,93 iken devraldığımızda yani 100 liralık harcamanın sadece 6,93 lirası millî eÄŸitim camiasına, öÄŸretmenlerimize giderken, 2010'da bu rakam -gerçekleÅŸme oranı olarak söylüyorum- yüzde 9,8'e çıkmış, yaklaşık yüzde 50'ye yakın. Bakın, oran olarak yüzde 50'ye yakın bir artış söz konusudur deÄŸerli arkadaÅŸlar. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
AYKUT ERDOÄžDU (İstanbul-CHP) - Onun ne kadarı Ülker'e ne kadarı Telekom'a gitti? ÖÄŸretmene gitmedi, ihale yaptığınız ÅŸirketlere gitti. Kimi kandırıyorsunuz? Bu para Ülker'le Telekom'a gitti, Datateknik ÅŸirketine gitti. Kimi aldatıyorsunuz?
NURETTİN CANİKLİ (Devamla) - İcraat önemli. Nutuk atmakla bu sorunlar çözülmüyor. Nutuk atılabilir ama önemli olan sonuç, intihac, netice. Netice bu. KonuÅŸmaların hiçbir anlamı yok.
AYKUT ERDOÄžDU (İstanbul) - Netice, bu paranın Telekom'a gittiÄŸi, bu özelleÅŸtirme yatırımlarını oradan finanse ettiÄŸiniz. Biz aptal mıyız? Yer miyiz biz onu?
24. Dönem 2. Yasama Yılı 32. BirleÅŸim 09/Aralık /2011 Cuma
CHP GRUBU ADINA ATİLLA KART (Konya) Telekom özelleÅŸtirmesi yoluyla Türkiye'nin iletiÅŸim ve güvenlik bakımından kuÅŸatıldığını görüyorsunuz. Telekom'un taşınmazlarının satılmasına ve içinin boÅŸaltılmasına seyirci kalan BaÅŸbakanlık MüsteÅŸarı, TRT Genel Müdürü, Sivil Havacılık Genel Müdürü, Mohammed Haririler, Abdullah Tivnikliler… Kimden söz ediyorum? Yönetim ve Denetim Kurulundan söz ediyorum deÄŸerli milletvekilleri. Peki, yaygın hâle gelen bütün bu uygulamalar tesadüf kavramıyla ya da münferit uygulamalar kavramıyla izah edilebilir mi, geçiÅŸtirilebilir mi? Elbette bu kadar tesadüf bir arada olamayacağına göre bu ÅŸekilde bir açıklamayı yapmak mümkün deÄŸil.
24. Dönem 2. Yasama Yılı 38. BirleÅŸim 15/Aralık /2011 PerÅŸembe
CHP GRUBU ADINA KAZIM KURT
Åžimdi, Telekom'u özelleÅŸtirir özelleÅŸtirmez bir kanun çıkardınız. Bu Telekom'un hasılatının yüzde 15'i hazineye gidiyordu, bunu çıkardınız, bu hazine hissesini kaldırdınız. 2005'le 2010 arasında Telekom'un hasılatı aÅŸağı yukarı 48 katrilyon 500 trilyon liradır. Bunun yüzde 15'ini ÅŸey ettiÄŸiniz zaman 7,2 katrilyon liralık devletin, hazinenin alması gereken ÅŸeye set çektiniz. Hemen arkasından kurumlar vergisini yüzde 30'dan yüzde 20'yi indirdiniz. Burada Telekom'un hissesine düÅŸünen, aÅŸağı yukarı, ödenmeyen kurumlar vergisi 2 katrilyon lira civarında bir para...Bankaların büyük bir kısmını özel, yabancı ÅŸirketlere devrettiniz, devredildi sizin zamanınızda. Kurumlar vergisini yüzde 30'dan yüzde 20'ye indirmek suretiyle burada devletin kaybı 5-6 katrilyon lira….
Telekom'u, TÜPRAÅž'ı ve ERDEMİR gibi ülke güvenliÄŸi için son derece önemli kuruluÅŸları satan AKP düÅŸünüÅŸ tarzı acaba neden sermayesinin tamamı devlete ait olan Devlet Malzeme Ofisini daha canlı tutmayı, kullanmayı, onu sömürmeyi ve AKP'li belediyelerin oyunlarına alet etmeyi istemektedir?
24. Dönem 2. Yasama Yılı 40. BirleÅŸim 17/Aralık /2011 Cumartesi
ALİ SARIBAÅž (Çanakkale) - Sayın Bakan, geçen dönem kabul edilen torba yasa içerisinde vergi cezalarının faizlerinin affına iliÅŸkin yasada, Telekom, Ülker, Çalık, Kiler, Albayrak, Çeliker, Cengiz gibi ÅŸirketlerin ne kadar vergi borcu, faiz ve cezaları silinmiÅŸtir?
24. Dönem 2. Yasama Yılı 41. BirleÅŸim 18/Aralık /2011 Pazar
AKP GRUBU ADINA SÜREYYA SADİ BİLGÄ°Ç (Isparta)
DeÄŸerli arkadaÅŸlarım, AK PARTİ döneminde yapılan özelleÅŸtirmelerin yüzde 95'i daha önce alınmış olan özelleÅŸtirme kararları doÄŸrultusunda yapılmıştır; buna bir iki örnek verebiliriz: TÜRKÅžEKER'i verebilirim, Tekeli verebilirim, TürkTelekom'u verebilirim. Az önce bir arkadaşımız, burada, Türk Telekom'un satışıyla ilgili birtakım bilgiler aktardı. Ben, size, çok kısa, bununla ilgili bir aydınlatıcı bilgi vermek istiyorum.
DeÄŸerli arkadaÅŸlarım, Türk Telekom'un satışı Türkiye'nin gündemine 1994 senesinde oturdu ve 57'nci Hükûmet döneminde de Türk Telekom'un özelleÅŸtirme sürecinin hızlandırıldığına ÅŸahit oluyoruz. Bir kere burada, özelleÅŸtirme kavramında bir yanlış ifade kullanılıyor, Türk Telekom'un satılmış olduÄŸundan bahsediliyor. Aslında Türk Telekomsatılmadı, yirmi beÅŸ yıllığına özel sektöre devredildi ve devredilen rakam ise sadece yüzde 55'idir.
AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Gayrimenkulleri nasıl satılıyor?
SÜREYYA SADİ BİLGÄ°Ç (Devamla) - Daha sonra, bir bölümü de -yüzde 10 küsur civarında bir bölüm- halka arz edilmiÅŸtir ve hâlâ da Türkiye Cumhuriyeti devleti, Türk Telekom'un yüzde 31'ine sahiptir, yani Türk Telekom'da Türkiye Cumhuriyeti devletinin yüzde 31 payı vardır.
DeÄŸerli arkadaÅŸlarım, tabii ki ÅŸu bilgileri de aktarmak istiyorum: Ojer'in bu dönemde almış olduÄŸu temettü tutarı yaklaşık 3,5 milyar dolardır ama Türkiye Cumhuriyeti devletine, hazineye aktarılan total rakama baktığınızda bu rakamın 13 milyar 419 milyon 31 bin 878 dolar olduÄŸunu görüyoruz. Yani yüzde 55'ini devretmiÅŸsiniz. Bunun karşılığında elde edilen temettü tutarı 3,5 milyar dolardır Ojer tarafından; Türkiye Cumhuriyeti devletinin 2005 sonrasında, yani özelleÅŸtirme sonrasında elde etmiÅŸ olduÄŸu gelir tutarı da 13 milyar 420 milyondur.
MHP GRUBU ADINA S. NEVZAT KORKMAZ (Isparta)
Eminim, aklıselim AKP'liler de gelinen bu noktadan dolayı üzgündür. Artık yeni bir Türk Telekom, yeni bir PETKİM kurmak, ekonominin aktörlerini millileÅŸtirmek hiç de kolay deÄŸildir. Atı alan Üsküdar'ı geçmiÅŸtir, ne Üsküdar'ı, sınırlarımızın dışında almıştır soluÄŸu.……Bu devlet, zengini fakiriyle hepimizin. Ancak, öldüm fiyatına elden çıkarılan iÅŸletmeler de hepimizin idi. ÖrneÄŸin Türk Telekom, Türkiye'nin en stratejik kuruluÅŸlarından biri olmasından da vazgeçtik, hiç olmazsa hak ettiÄŸi deÄŸer karşılığında satılsaydı. Kime verilmiÅŸtir? Hariri sülalesine. Kaça verilmiÅŸtir? 6,5 milyar dolar. Bir de 2010 yılındaki Telekom'un kârına bakalım kıymetli arkadaÅŸlar: Kârını bir önceki yıla göre yüzde 32 artırmış. Ne mi olmuÅŸtur? 2,5 katrilyon lira. Yani kıymetli arkadaÅŸlar, Türk ekonomisinin amiral gemilerinden biri olan TürkTelekom sadece dört yıllık kârı karşılığında elden çıkarılmıştır.
Telekom'un yıllık kârı, dikkatinizi çekmek istiyorum, KİT'lerin görev zararı, kamu bankalarının gelir kaybı toplamı kadardır neredeyse. Bu paralar ÅŸimdi, tüketimi teÅŸvik eden, kârı maksimize edecek yatırımlar dışında tamamıyla yabancıların kasasına gitmektedir. Geride kalan bütçe deliklerini de dış borçlarla kapatmaya çalışan bir Türkiye.
24. Dönem 2. Yasama Yılı 42. BirleÅŸim 19/Aralık /2011 Pazartesi
CHP GRUBU ADINA YILDIRAY SAPAN (Antalya) Sayın BaÅŸkan, deÄŸerli milletvekilleri; üzülerek belirtmeliyim ki AKP İktidarı döneminde ülkemizin en önemli kurumları yabancıların eline geçmiÅŸtir. AKP, ulusal deÄŸerleri yabancılara peÅŸkeÅŸ çekmekte o kadar ileri gitmektedir ki 2005 yılında yüzde 55'i Lübnan-İtalya ortaklığına verilen Telekom'un yıllık brüt gelirlerinden alınan yüzde 15 pay satış öncesi yapılan bir düzenlemeyle kaldırılmıştır. Bu düzenlemeyle ÅŸu ana kadar devlet 7,3 milyar lira zarar ettirilmiÅŸtir. Ülkemizdeki diÄŸer telefon operatörleri bu payı öderken Telekom'un ödememesi için özel bir kanun çıkarılması manidardır ve izaha muhtaçtır. Bu gök kubbenin altında hiçbir ÅŸey gizli kalmaz, bugün olmazsa yarın mutlaka ortaya çıkacaktır. Bu iÅŸin takipçisi olacağımızı bu kürsüden duyuruyorum.
ALİM IÅžIK (Kütahya-MHP)Son sorum: Türk Telekom'a ait sabit telefon hatlarından alınan sabit telefon ücretlerini ne zaman kaldırmayı düÅŸünüyorsunuz?
MHP GRUBU ADINA REÅžAT DOÄžRU (Tokat) - ÖzelleÅŸtirme sonucu çiftçi üretim yapamayacak, iÅŸsizlik gelecektir, buradan göçler baÅŸlayacaktır. Pancar ekenin, tütün ekenin sonu ne olacaktır? AKP İktidarında niÅŸasta bazlı ÅŸeker kotası sürekli olarak artıyor. Son beÅŸ yıllık çalışmalarda dünya artık suni ÅŸekerin kullanımını kaldırıyor, azaltıyor. Amerika BirleÅŸik Devletlerindeki oran ÅŸu anda yüzde 1'ler civarına çekiliyor. Avrupa BirliÄŸi ülkelerinde ÅŸeker üretimi devletçe desteklenmektedir. Üreticinin masraflarının yüzde 60'ı devlet tarafından karşılanmaktadır. Acaba ülkemizde bu durum nedir? Karşılama durumu, yüzde 15'ler, 20'ler civarındadır. NiÅŸasta bazlı ÅŸeker, kalitesiz olup insan vücudunda obezite, alerji, kansere varana kadar organik deÄŸiÅŸiklikler yapmaktadır. Dünya tıp kongrelerinde bu konu tartışılırken biz ülkemizin elindeki fabrikaları satıyoruz, ÅŸeker pancarının üretimine neredeyse son vermeye doÄŸru süratli bir ÅŸekilde gidiyoruz. Sadece ÅŸeker fabrikaları mı? TÜPRAÅž, Et Balık Kurumu, Telekom, SEKA da yok pahasına satılmadı mı? Alan ÅŸirketler milyarlarca dolar kazandılar. Hâlbuki bu stratejik kurumlar devlet elinde kalsa idi ne olurdu?
ÜMİT ÖZGÜMÜÅž (Adana) DeÄŸerli arkadaÅŸlar, daha önceki yıllarda anlatamadık. Kurumlar vergisi bir maliyet unsuru deÄŸildir. …… Bu, yüzde 30'dan yüzde 20'ye indirme sadece Türkiye'de bazı bankalara ve sattığınız Telekom gibi kuruluÅŸlara yarar. Yoksa, KOBİ'nin, esnafın iÅŸine yarayacak ya da onlara rekabet gücü kazandıracak bir uygulama deÄŸil. Bu durumda hangi bütçeyi onaylayacağız?
24. Dönem 2. Yasama Yılı 43. BirleÅŸim 20/Aralık /2011 Salı
CHP GRUBU ADINA KADİR GÖKMEN ÖÄžÜT (İstanbul) - En stratejik kurumlarımızdan en kârlı kuruluÅŸlara kadar her ÅŸeyi sattınız. "Babalar gibi satarım." dediniz. Belki burnunuzun direÄŸi sızlar diye bazı kurumların adını saymaya çalışacağım. Hani 220 milyon dolara satılan ama bugünkü deÄŸeri 2,5 milyar dolar olan Tekeli hatırlar mısınız? Türkiye'de hayvancılığın ve süt üreticilerinin güvencesi olan SEK ve Et Balık Kurumunu hatırlar mısınız? Petrol Ofisini, Sümerbank'ı ve onun Manisa'daki arsasının nasıl yaÄŸmalandığını, İstanbul Gübre Sanayisini, ERDEMİR'i, İSDEMİR'i, Gemi Sanayisini, Zirai Donatımı, SEKA'yı, hani bugünlerde de üç, beÅŸ fabrikayı da yandaÅŸlara satmak üzere olduÄŸunuz ÅŸeker fabrikalarını hatırlar mısınız? Yılda 2,5 milyar dolar kâr eden ama 6,5 milyar dolara satılan Telekom'u hatırlar mısınız? Daha geçenlerde, İstanbul halkının parasıyla kurulmuÅŸ olan İDO'nun en kârlı bölümünün özelleÅŸtirildiÄŸini biliyor musunuz? Bugün İDO İstanbullulara yeni zam müjdesini vermiÅŸtir. Sizlere bu konuda da bir bilgi vermek istiyorum. En stratejik kurumumuzdan en kârlı kuruluÅŸlara kadar her ÅŸeyi sattınız. "Rekabet" dediniz, "kalite" dediniz ama sattığınız bütün kuruluÅŸlar tekel olmaya devam ediyor.
24. Dönem 2. Yasama Yılı 44. BirleÅŸim 21/Aralık /2011 ÇarÅŸamba
MHP GRUBU ADINA MEHMET ÅžANDIR (Mersin) Varlıklarımız yabancıların eline geçti; TÜPRAÅž'ı, PETKİM'i, Petrol Ofisini, Telekom'u, bankaları, sigortaları… Birçok ÅŸirket yabancının mülkiyetine geçti. Yeni bir PETKİM kurabildiniz mi? Yeni bir TÜPRAÅž kurabildiniz mi? Nerede bu büyüme? Kim büyüdü Türkiye'de? Bugün ülkemizde yaklaşık çalışabilir durumda olup da çalışamayan, iÅŸ bulmaktan ümidini kesmiÅŸ insanlarımız dâhil 4,5 milyon insan iÅŸsiz…
24. Dönem 2. Yasama Yılı 45. BirleÅŸim 22/Aralık /2011 PerÅŸembe
ORHAN DÜZGÜN (Tokat-CHP) DeÄŸerli arkadaÅŸlarım, bu olayda da çok net bir ÅŸekilde gördüÄŸümüz gibi, emperyalizm, kendi çıkarları söz konusu olduÄŸunda hangi düzeylerde alçalabildiÄŸini bir kere daha göstermiÅŸtir. Ancak onları bu ÅŸekilde eleÅŸtirirken bizim de ne yaptığımıza dönüp bakmamız gerekir diye düÅŸünüyorum. Evet, biz ne yapıyoruz deÄŸerli arkadaÅŸlarım? Biz TÜPRAÅž'ı sattık -emperyalistlere sattık, global sermayeye sattık- PETKİM'i sattık, Telekom'u sattık.
Türk Telekom özelleÅŸtirilmesi ile ilgili olarak TBMM’de söylenenlerin tamamı TÜRK TELEKOMUN ÖZELLEÅžTİRİLMESİ- BİR TALANIN HİKAYESİ isimli raporumuzda dile getirdiÄŸimiz hususlar olması bu konuda bir kamuoyu oluÅŸturabildiÄŸimizi gösteriyor. Sayın Milletvekillerimizin Türk Telekom’un özelleÅŸtirilmesi konusunda gösterdikleri duyarlılığı Türk Telekom’un özelleÅŸtirilmesi sonrası maÄŸdur olan eski Türk Telekom çalışanlarının sorunlarına da göstermelerini umuyoruz.
|